5 przykładów codziennej uważnej obecności

null

Złożoność dzisiejszego świata może nieraz odciskać swe piętno na zdrowiu psychicznym. Badania przeprowadzone w 2018 roku przez organizację The Mental Health Foundation pokazały, że w ciągu minionych 12 miesięcy 74% ankietowanych czuło się zestresowanych, przytłoczonych albo bezsilnych.

Aby nauczyć się rozładowywać napięcie i budować prawidłowe reakcje na stresogenne sytuacje ważna jest świadomość, że istnieją proaktywne sposoby tworzenia fundamentów dobrostanu psychicznego. NHS jako jedną z metod, które mogą przynieść pozytywne rezultaty w tym aspekcie, podaje zjawisko powszechnie nazywane uważną obecnością (eng. mindfulness). Być może słyszałeś już o tym motywie w mediach, ale czy wiesz, co on tak naprawdę oznacza?

Uważna obecność to proces, który polega na skupianiu się na chwili obecnej, otaczającym nas świecie, udzielaniu uwagi naszym myślom i odczuciom w celu poprawy dobrostanu psychicznego. Pozwala to cieszyć się codziennością, lepiej zrozumieć siebie i stawić czoła stresującym sytuacjom.

Jak w takim razie stać się bardziej obecnym?

Obserwuj swoje przemyślenia

Znajdź moment na to, żeby się zatrzymać i zastanowić nad tym, o czym w danej chwili myślisz i jak się czujesz. Pamiętaj, że uważna obecność nie polega na zagłuszaniu niechcianych myśli, ale na akceptowaniu ich obecności i obserwowaniu, jak pojawiają się i odchodzą.

Zatrzymaj się i spróbuj dostroić do otaczającego świata

Gdziekolwiek jesteś, mały przystanek i próba dostrojenia się do otaczającego Cię świata może przynieść pewne korzyści. Bardzo łatwo jest wpaść w tzw. „tryb autopilota”, szczególnie kiedy jesteśmy wyjątkowo zabiegani i zestresowani. Ciężko wtedy rozpoznać, że przyszła chwila, by podjąć pozytywne działania. Działania takie mogą wydawać się nieznaczące, ale są ważne dla przerwania codziennej rutyny, która negatywnie wpływa na psychikę. Przy następnej okazji, kiedy tylko będzie ładna pogoda, daj sobie chwilę na to, żeby nacieszyć się słońcem i błękitem nieba.

Zrób pauzę, zanim odpowiesz rozmówcy

Często zamiast naprawdę słuchać i starać się zrozumieć naszego rozmówcę, jeszcze w czasie jego wypowiedzi zaczynamy formułować w myślach odpowiedź. Zamiast tego warto dać sobie chwilę, aby dokładnie przemyśleć replikę i mocniej zaangażować się w relację, poświęcając drugiej osobie swoją pełną uwagę. Istotne jest nie tylko branie, lecz również uważne dawanie, dzięki któremu obie strony konwersacji mogą wiele zyskać.

Wybierz spacer lub rower zamiast samochodu

Kiedy to tylko możliwe i pogoda dopisuje, staraj się iść do pracy pieszo lub dojeżdżać na rowerze. Oprócz korzyści płynących z wysiłku fizycznego, pomoże to przełamać rutynę, spojrzeć na świat z innej perspektywy i dać sobie trochę czasu na obserwację własnych przemyśleń. Taki rześki poranek może także przynieść uczucie satysfakcji, które towarzyszyć Ci będzie przez resztę dnia.

Ćwicz

Ćwiczenia poprawiają naszą zdolność koncentracji i uważnej obecności, zapewniając jednocześnie korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Jak wyjaśniono w tym artykule „podczas biegu poświęcasz całkowitą uwagę chwili obecnej, dostrajasz się do własnego ciała i masz świadomość swojego oddechu. To w zasadzie wszystkie kluczowe cechy ćwiczeń na uważną obecność. Aktywność fizyczna może nie tylko sprawić, że poczujesz się silniejszy psychicznie, ale również pomoże Ci spalić kalorie i zbudować dobrą kondycję. Podczas ćwiczeń wystarczy pamiętać o kilku prostych rzeczach, żeby pracować nie tylko nad mięśniami, lecz także nad swoją uważną obecnością.

  • Określ swój cel
  • Rozgrzej się
  • Wprowadź się w stały rytm
  • Daj z siebie wszystko
  • Uspokój się
  • Odpocznij

Oferowane przez nas innowacyjne urządzenia uproszczą codzienne zadania i obowiązki domowe i sprawią, że Twoje życie stanie się łatwiejsze. Pełen zajęć i stresu styl życia stanowi główną przeszkodę na drodze do uważnej obecności i dobrostanu psychicznego, dlatego każda metoda radzenia sobie z rutyną stanowi dużą korzyść. Nasze urządzenia opracowaliśmy przy użyciu najnowocześniejszych technologii z myślą o tym, byś miał więcej czasu na to, co w życiu naprawdę ważne. Od naszego rewolucyjnego piekarnika z kamerą i ekranem dotykowympoprzez urządzenia z serii AXI wyposażone w sztuczną inteligencję, aż po potężny, ale lekki odkurzacz Hoover H-Free 700 – wszystkie nasze rozwiązania mają na celu ułatwienie każdego Twojego kroku w codziennym życiu.

Aby dowiedzieć się więcej na temat naszej oferty innowacyjnych urządzeń, polub nas na Facebooku lub obserwuj nasz profil na Instragramie.

Zobacz także

banner-newsletter-title