BRAIN FOOD: 9 PRODUKTÓW ŻYWNOŚCIOWYCH, KTÓRE ZAPEWNIAJĄ DOBRĄ KONDYCJĘ MÓZGU

Liczne badania wykazały, że zdrowe odżywianie ma bardzo pozytywny wpływ na funkcje poznawcze i pamięć. Zasadniczo to, co jest dobre dla całego ciała, jest również dobre dla mózgu, lecz istnieje wiele różnych produktów żywnościowych, które są szczególnie przydatne dla zapewnienia dobrej kondycji mózgu. Produkty te nie tylko są pomocne z energetycznego punktu widzenia, lecz również zapewniają komórkom mózgowym ochronę przed niektórymi chorobami.

 

1. CURRY I KURKUMA

Curry i kurkuma, przyprawy pochodzące z Indii, zawierają kurkuminę, substancję bogatą w przeciwutleniacze, którą uważa się również za doskonały naturalny środek przeciwzapalny, pomocny w leczeniu bólu głowy.

 

2. SUSZONE OWOCE

Orzechy, migdały, pistacje i suszone śliwki. Suszone owoce dostarczają dużej ilości minerałów i witamin, w szczególności fosfor, potas i magnez, które przyczyniają się do spowolnienia procesu zwyrodnienia komórek mózgowych.

 

3. AWOKADO

Tłuszcze jednonienasycone znajdujące się w awokado wpływają korzystnie na układ sercowo-naczyniowy i poprawiają również funkcje poznawcze, zwiększając dopływ krwi do mózgu. Witamina K zawarta w tym owocu ulepsza procesy pamięciowe i umiejętność koncentracji uwagi.

 

4. OLEJ KOKOSOWY

Olej kokosowy ma strukturę chemiczną bardzo różniącą się od struktury innych rodzajów oleju. W jego skład wchodzą głównie tłuszcze nasycone o łańcuchach średniej długości, które następnie są przekształcane w wątrobie w cząsteczki, a te z kolei, według najnowszych badań, mogłyby być doskonałym źródłem energii dla mózgu, przynosząc zaskakujące rezultaty już po pierwszym użyciu.

 

5. CZERWONE BURAKI

Liczne badania wykazały, że czerwone buraki są w stanie poprawić synapsy mózgowe i zwiększyć prędkość rozumowania. Ponadto warzywo to zawiera betainę, czyli substancję, która wspiera wytwarzanie serotoniny potrzebnej do stabilizacji nastroju.

 

6. OWOCE CYTRUSOWE

Owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze, grejpfruty) dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy przyczyniają się do ochrony mózgu przed upośledzeniem na skutek procesu starzenia. Różne badania wykazują, że witamina C zawarta w owocach cytrusowych może być pomocna przy przeciwdziałaniu lękom i w radzeniu sobie ze stresem.

 

7. ZIELONA HERBATA

Zielona herbata zapewnia liczne korzyści zarówno dla ciała, jak i dla umysłu. Znana ze swojego przeciwutleniającego działania zielona herbata poprawia pamięć, stymuluje koncentrację i łagodzi objawy zmęczenia psychicznego. Wypicie dwóch filiżanek zielonej herbaty dziennie powoduje zwiększenie funkcji poznawczych mózgu i jest pomocne w leczeniu zaburzeń psychiatrycznych.

 

8. ZIELONE WARZYWA LIŚCIASTE

Kapusta, szpinak, sałata i boćwina należą do produktów żywnościowych najlepiej oddziałujących na mózg. Jest to związane z wysokim stężeniem przeciwutleniaczy, które zapobiegają spadkowi zdolności poznawczych mózgu.

 

9. KAWA

Według niektórych badań naukowych umiarkowane spożycie kawy ma korzystny fizjologiczny wpływ na komórki neuronowe: kofeina nie tylko zwiększa zdolność skupienia uwagi, lecz ma też właściwości przeciwutleniające, które pomagają utrzymać mózg w dobrej kondycji i zapobiegają chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak choroba Parkinsona. Ostatnie badania wykazały ponadto, że picie jednej kawy dziennie zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji u kobiet.